Trampolinespringen: niet alleen voor kinderen

  • Geplaatst op
Trampolinespringen: niet alleen voor kinderen

Trampolinespringen: niet alleen voor kinderen
Wie herinnert zich het niet? De dagen dat je bij een vriendje of vriendinnetje was die een trampoline had. Je kon er geen genoeg van krijgen. Het voelen van de wind door je haren wanneer je sprong, de ontelbare keren dat je werd gelanceerd en tegelijk met hem of haar op de trampoline neerkwam. Wat was dat leuk. Waarom stoppen we daar als volwassenen eigenlijk mee? Onderzoek laat namelijk zien dat trampolinespringen niet alleen leuk is, maar ook erg gezond [1]. Zeker als je je risico op hart- en vaatziekten wilt verkleinen of je biertjes van na de carnaval eraf wilt trainen.

Trampolinespringen verlaagt risico op hart- en vaatziekten
Uit een recente studie blijkt namelijk dat trampolinespringen, in vergelijking met aerobics en krachttraining, je vetzurenprofiel positief kan beïnvloeden [1]. Dit betekent dat je je risico op hart- en vaatziekten verlaagt. Gezien er jaarlijks wereldwijd meer dan 17 miljoen mensen aan deze ziekten lijden en ze de belangrijkste doodsoorzaak zijn in de wereld, is een trampoline voor veel mensen aan te raden [2]. Zo laat onderzoek zien dat, in vergelijking met aerobics- en krachttraining, alleen het trainen met een trampoline al bijdraagt aan een aanzienlijke verbetering van het vetzuurgehalte in het bloed en daarmee hart- en vaatziekten helpt te voorkomen.

Afvallen door trampolinespringen
Ook blijkt uit de studie dat wanneer je driemaal per week, gedurende 12 weken traint met een trampoline, je je gewicht en vetpercentage kan verlagen [1]. Dit terwijl je, wanneer je met een zelfde intensiteit alleen krachttraining zou doen, alleen je vetpercentage verlaagt, maar niet zou afvallen. Daarmee biedt een trampoline dus ook veel voordelen voor de helft van alle Nederlanders die met overgewicht kampen [3]. 

Weinig tijd en toch afvallen? Met een trampoline kan het!
Naast de gezondheidsvoordelen, werkt een trampoline ook voordelig qua tijd. Door een trampoline bij jou thuis kan je elk moment beginnen met trainen en dus op een efficiënte manier aan je gewicht werken. Bedenk maar eens hoeveel tijd het scheelt als je niet telkens naar de sportschool hoeft. Je loopt gewoon je tuin in! Binnen een paar tellen sta je er op en kun je al springend aan je gezondheid werken. Efficiënter kan sporten toch niet worden? 

Interesse?

Wil jij ook strakker in je vel komen te zitten en actief werken aan het verlagen van je risico op hart- en vaatziekten? Zie jij ook in dat een trampoline thuis onmisbaar is voor een ieder die weinig tijd heeft en toch wil werken aan zijn gewicht? Kijk dan op: https://www.luxetuininrichting.nl/search/trampoline/ 

Referenties

  1. Contrò V, Bianco A, Cooper J, Sacco A, Macchiarella A, Traina M, Proia P (2017). Effects of different circuit training protocols on body mass, fat mass and blood parameters in overweight adults. Journal of Biological Research; volume 90:6279
  2. Tannock L, Bhat A. Risk assessment and guidelines for the management of high triglycerides. In: De Groot LJ, BeckPeccoz P, Chrousos G, et al, eds. Endotext. South Dartmouth (MA): MDText.com, Inc.; 2000-2015.
  3. Rijksoverheid: Overgewicht, Cijfers & Context, Huidige situatie:https://www.volksgezondheidenzorg.info/onderwerp/overgewicht/cijfers-context/huidige-situatie