Door sauna of jacuzzi afvallen. Klinkt te mooi om waar te zijn of niet?

  • Geplaatst op
 Door sauna of jacuzzi afvallen. Klinkt te mooi om waar te zijn of niet?

Regelmatig gebruik van sauna of jacuzzi kan namelijk de insulinegevoeligheid van de cellen vergroten. Een vergelijkbaar effect vindt plaats bij iemand die regelmatig sport.

Sauna en afvallen verklaart: insulinegevoeligheid


Door sauna of jacuzzi afvallen. Klinkt te mooi om waar te zijn of niet? Toch kan het! Verschillende studies wijzen er namelijk op dat het gebruik van de sauna of jacuzzi kan helpen bij de vetverbranding [1-3]. Een verhoging van de ‘insulinegevoeligheid’ van het menselijk lichaam is hierbij de bepalende factor. Regelmatig gebruik van sauna of jacuzzi kan namelijk de insulinegevoeligheid van de cellen vergroten. Een vergelijkbaar effect vindt plaats bij iemand die regelmatig sport [3, 4].

Wat is insulinegevoeligheid?
Insulinegevoeligheid duidt op de hoeveelheid insuline die nodig is om suikers, die je via je voeding en voornamelijk snelle koolhydraten binnenkrijgt, naar de cellen te brengen. Wanneer je cellen verzadigd zijn en ze geen suikers meer kunnen opnemen, zorgt insuline ervoor dat je suikers opslaat als vet. Groeihormonen doen het tegenovergestelde van insuline; ze maken juist energie vrij vanuit je lichaamsvet.

Wat heeft dit te maken met afvallen?
Als je wilt afvallen, wil je vet verbranden. Dit kan alleen wanneer het groeihormoon zijn werking kan uitoefenen. Helaas zit insuline de werking van groeihormoon in de weg. Hoe minder insuline je dus hebt, des te meer vet je kan verbranden. Omdat je door een verhoogde insulinegevoeligheid minder insuline nodig hebt, kan het groeihormoon zijn werk kan doen en wordt jouw vetvoorraad eerder aangesproken.

Sauna zorgt voor hogere insulinegevoeligheid
Het interessante is dat saunagebruik je insulinegevoeligheid kan vergroten. Dit komt doordat de respons van het lichaam bij een sauna vergelijkbaar is met dat van sporten [1-4]. Je lichaam moet namelijk hard werken om de warmte af te voeren en je lichaamstemperatuur constant te houden. Hoe beter je lichaam dit kan, des te hoger je insulinegevoeligheid.

Kortom: wil jij ook een steuntje in de rug met afvallen, kijk dan nu op onze website of een sauna of jacuzzi ook iets voor jou is: https://www.luxetuininrichting.nl/wellness/jacuzzi/

Referenties

  1. Hussain, M Cohen (2018). Clinical Effects of Regular Dry Sauna Bathing: A Systematic Review. Evidence-based Complementary and Alternative Medicine:1-34.
  2. Pilch W, Szygula Z, and Torii M (2007). Effect of the sauna-induced thermal stimuli of various intensity on the thermal and hormonal metabolism in women. Biology of Sport. 24:357-373.
  3. McCarty MF, Barroso-Aranda JContreras F (2009). Regular thermal therapy may promote insulin sensitivity while boosting expression of endothelial nitric oxide synthase – Effects comparable to those of exercise training. Medical Hypotheses. 73:103-105.
  4. Babraj JA, Vollaard NBJ, Keast C, Guppy FM, Cottrell G, and Timmons JA (2009). Extremely short duration high intensity interval training substantially improves insulin action in young healthy males. BMC Endocrine Disorders. 9:1-8.